Velkommen til Holmebækskolen

Holmebækskolen er en lille folkeskole, beliggende i skønne grønne omgivelser i det sydlige Herfølge. Skolen har 1-2 klasser på 0.-9. årgang samt 2 specialklasser (på 7./8. og 9. niveau).

Skolen modtager elever fra skoledistriktet, men mange familier fra andre områder og kommuner tilvælger også skolen. Holmebækskolen er på mange måder en rummelig skole. Vi har gode, både indendørs- og udendørs undervisningsfaciliteter, og vores elevgrundlag afspejler den mangfoldighed og det samfund, som eleverne møder efter folkeskolen.

Vi ønsker at være en skole, hvor der er plads til alle, men ikke til alt. Vi arbejder med elevernes sociale dannelse, herunder forståelse af at være en del af et fællesskab. Det forpligtigende fællesskab er en stor del af skolens hverdag og virke, og skoleårets mange aktiviteter og traditioner underbygger fællesskabet og er med til at skabe tryghed og glæde.

Hvert enkelt barn er unikt, og vores opgave som skole er at understøtte og udvikle barnets individuelle egenskaber, men vi ønsker også at lære barnet at være en del af en sammenhæng, hvor respekt, tolerance og ansvarlighed for medmennesket er centrale begreber.

Eleverne kommer med forskellige faglige forudsætninger og forventninger, og skolens opgave er at møde eleverne, hvor de er, og derfor er differentieret undervisning en naturlig del af skolen hverdag.

Vi tilbyder en undervisning, hvor vi støtter de elever, der har det fagligt svært, men vi tilbyder også ekstra udfordringer til de elever, der har et fagligt overskud. Vi har ambitioner på alle elevers vegne, og en af skolens store styrker, at vi netop formår at løfte alle elever fagligt, socialt og personligt.

Vi ser eleverne som aktive medspillere i læreprocessen. Når eleverne inddrages oplever vi et større engagement og en øget motivation. Og skolens primære opgave må være, at eleverne efter 10 års skolegang på Holmebækskolen stadig har glæden ved og motivationene for at lære, at lære for livet.